top of page

תוכנית NZO - פרק ב׳: פוטנציאל היצור הסולארי בישראל

אנחנו שמחים ומתרגשים להוציא לאור את הפרק השני בתוכנית NZO שמניח הצעה לניצול השטח המועט של מדינת ישראל (21,500 קמ״ר, או 21.5 מיליון דונם) על מנת להגיע לייצור סולארי בהספק של 115GW. לכל מי שמבין אפילו קצת בפאנלים סולאריים, 115GW זה מספר עצום של פאנלים. על גג בית פרטי ממוצע אפשר להתקין 15KW, אז כדי להגיע ל-115GW צריך כמעט 8 מיליון גגות. לשם השוואה, ע״פ הלמ״ס יש בישראל כ-2.7 מיליון יחידות דיור. קל מאוד לקפוץ למסקנה ש-115GW זה פשוט לא אפשרי.


אבל אנחנו חושבים אחרת, ואנחנו חושבים אחרת גם מלמעלה למטה וגם מלמטה למעלה.


מלמעלה, 115GW זה בערך 800 קמ״ר (800,000 דונם) ביחס המרה ממוצע של 7 מ״ר ל-KW. זה פחות מ-4% מהשטח של מדינת ישראל. ביחס למצרך קריטי לחיים, כמעט כמו מים ומזון, זה נשמע כמו כמות שטח סבירה. עבור מזון, ובאופן חלקי ביותר (ישראל לא מספקת לעצמה את כלל צריכת הפירות והירקות) ישראל מקצה 4,200 קמ״ר (18%). עבור בטחון (שטחי אש ומחנות צה״ל), ישראל מקצה מעל לשליש (33%) מהשטח שלה.


מלמטה, הרכבנו תמונה רחבה של שימושים בקרקע. לא רק גגות, מאגרי מים, ושדות קרקעיים, אלא ניצול מקיף של כל המרחב הבנוי (על מבנים וביניהם) ושימוש כפול בקרקעות שכבר מוקדשות לחקלאות או בטחון. יש פוטנציאל סולארי גדול מאוד בשטחים בטחוניים וחקלאיים (מבלי לצמצם את החקלאות), אבל משרדי ורשויות הממשלה עדיין לא גיבשו את ההסדר שיאפשר למימוש הפוטנציאל להמריא*. על כל פנים, המיפוי שעשינו מתומצתת בצורה מדהימה בתרשים הלקוח מפרק ב׳ של תוכנית NZO:

התרשים מציג בצורה ברורה לעין (ותודה למעצבים התותחים שלנו) כמה שטח יש בישראל מכל סוג, ואיזה אחוז ממנו נדרש להקדיש לייצור אנרגיה מתחדשת. את המיפוי עשינו תוך השענות על כתפי ענקים, שעמלו על מיפויי GIS מפורטים ופרסמו את מסקנותיהם:

סיקרנו אתכם מספיק ויש לכם עוד 10-15 דק׳?

מוזמנים לקרוא את הדו״ח המלא!

הוא לא רק מעניין ונכנס לעומקם של כל המספרים, הוא גם מהמם 🤩

תכנית NZO פרק ב - פוטנציאל הייצור הסולארי בישראל
.pdf
הורידו את PDF • 5.12MB

ולסיכום חשוב לנו להדגיש - אנחנו כאן כדי לשכנע שאיפוס פליטות גזי חממה בישראל זה אפשרי. התוכנית שאנחנו מציעים היא רק תוכנית. הצעה שעושה שכל. בינה לבין תכנון מפורט וביצוע במציאות - מן הסתם יהיו פערים. זהו, קדימה לעבודה. כבר התקנתם גג סולארי?




* בעניין השטחים הבטחוניים והחקלאיים, פרויקט NZO פועל מול ובמשותף לכלל הגורמים הממשלתיים שעוסקים בהסדרה הרגולטורית, על מנת לסייע במציאת עמק השווה. עוד על כך בפרסומים עתידיים.

687 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page